De Duitse sportartikelenfabrikant Adidas heeft dinsdag aangekondigd dat het zijn Amerikaanse dochter Reebok wil verkopen. Dat laat het bedrijf weten in een persbericht. “Adidas en Reebok kunnen hun groeipotentieel aanzienlijk beter onafhankelijk van elkaar benutten”, stelt ceo Kasper Rorsted.
Het nieuws hing al enkele maanden in de lucht. Reebok presteert teleurstellend en het was al bekend dat Adidas aan een nieuwe strategie werkte. De beslissing is onderdeel van een vijfjarenstrategie, die Adidas op 10 maart bekend gaat maken tijdens het presenteren van de jaarcijfers. De aankomende maanden zet Adidas zich in om Reebok van een succesvolle toekomst te verzekeren voor zowel het merk zelf als de medewerkers die zich ervoor inzetten.
Adidas kocht Reebok in 2006 voor ruim 3 miljard dollar, met als doel zijn positie op de Noord-Amerikaanse markt te versterken en met Nike te concurreren. Dat plan mislukte echter en het filiaal werd intussen afgewaardeerd tot 800 miljoen. Het merk kon de verwachtingen nooit waarmaken. In de zomer van vorig jaar daalde de verkoop bij Reebok met 7 procent, tegen slechts een daling van 2 procent voor Adidas. Die laatste scoorde nog met samenwerkingen met artiesten als Beyoncé, Kanye West, en Pharrell Williams.